onsdag 13 november 2013

Jambalaya

I en gemensam test och frysrensning tillagade jag och min mamma Jambalaya för några helgar sedan. Jag har sedan helt glömt bort att lägga in det här men bättre sent än aldrig sägs det ju.

Detta recept är tillagas bäst i en stor Crock-Pot. Har man bara en mindre som jag själv så behöver man halvera detta recept.

Ingredienser

900 g kycklinglårfilé
450 g kryddig korv, skuren i tjocka skivor
1 stor lök, hackad
1 stor grön paprika, urkärnad och hackad
800 ml krossade tomater med juice
3 vitlöksklyftor, hackad
5 dl hönsbuljong
1 msk Cajun eller Creole kryddblandning
1 tsk torkad timjan
1 tsk torkad oregano
400 g stora räkor, skalade
1 ¾ dl långkornigt ris, halvkokt
Persilja, valfritt


Tillagning


Kombinera kyckling, korv, lök, grön paprika, tomater, vitlök, hönsbuljong, kryddblandning, timjan och oregano i en stor Crock-Pot. Tillaga på Low i 5 timmar.

Häll i räkor och ris och blanda väl. Öka temperaturen till High och tillaga i ytterligare 30 minuter. Strö över hackad persilja innan serveringen om så önskas.

Servera gärna med bröd.

Mitt omdöme

Receptet vi följde förtärde inte ifall riset skulle vara kokt eller ej och efter en del övervägande så beslöt vi oss för att hälla ner riset okokt. Resultatet blev att riset i botten av grytan var perfekt medan det på toppen var nästan okokt.

Men bortsett från viss del väldigt knaprigt ris så var smaken väldigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar